Dans

Theater

Muziek

UppertunesHet Zweet Van GodQUAX

Muziekvoorbeeld Zweet van God: Sweet 16:

Het creëeren van een platform voor nieuwe muzikale wegen is altijd een uitgangspunt geweest voor de muziektak van Stichting de Lichting. De composities moeten voldoende interessant materiaal bieden om als basis voor improvisaties te dienen.
Muziek wordt als onderdeel gezien in een netwerk van muzikanten, speelgelegenheden, totaalvoorstellingen (i.s.m. dans, theater, tekst en mime). De uitvoeringen zijn genesteld in een sociaal klimaat dat niet losgezien kan worden van een rijke traditie. In het geval van de gezelschappen die onder de noemer van Stichting de Lichting opereren is die traditie niet alleen in Nederland te vinden, maar in heel Europa en speciaal in Afrika, vanwege de vele reizen die naar dat continent hebben plaatsgevonden. De traditie wordt geïnterpreteerd en gemanipuleerd om nieuwe wegen te kunnen bewandelen. Daarom zal er soms muziek klinken die niet direct herkenbaar is als geworteld in een bepaald en beperkt domein, maar die wel altijd gespeeld wordt met de intentie er een dionysisch en sprankelende, bruisende gelaagdheid aan te geven.

De bezetting bestaat uit de volgende personen:

De Uppertunes speelt ook regelmatig met:

Kijk voor meer informatie op De Uppertunes

Beluister ook de muziek van de Bayaka Pygmies zoals gedocumenteerd door Louis Sarno